1.Algemeen
Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, leveringen en diensten van LG-Project BVBA met zetel te 8570 Anzegem, Otegemstraat 13/A, RPR Gent, afdeling Kortrijk 0832.589.503 (hierna: Leverancier), behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de medecontractant (hierna: Klant). De algemene voorwaarden kunnen te allen tijde eenzijdig door de Leverancier aangepast worden. Onder LG-Project vallen diverse handels – en merknamen zoals, doch niet-limitatief Bepacked, LG-Print.
2.Offerte
De prijsoffertes die worden opgemaakt maken melding van zowel de prijs van de werken en het product zelf als van de taksen die hierop betaald moeten worden. De verschuldigde taksen worden aangerekend op basis van de verklaringen van de klant en geschieden onder haar uitsluitende verantwoordelijkheid. De offertes zijn steeds vrijblijvend en leiden slechts tot een overeenkomst na bevestiging daarvan binnen één maand na datum van de offerte, tevens de geldigheidsduur van de offerte. De offerteprijs geldt alleen voor de opdracht vermeld in de offerte. Wijzigingen aan de oorspronkelijke offerte door de Klant zullen door de Leverancier worden verrekend en zijn bovendien slechts bindend na schriftelijk akkoord. De prijsoffertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen, materialen, grondstoffen en diensten. Indien deze wijzigingen ondergaan, behoudt de Leverancier zich het recht voor de prijzen op evenredige wijze aan te passen. De offerteprijs geldt aldus enkel op de offerte in haar totaliteit. Offertes zijn éénmalig en gelden niet voor nabestellingen. Indien de hoeveelheden of samenstelling van de prijsopgave door de Klant nadien worden gewijzigd, heeft de Leverancier het recht om ook zijn prijzen aan de gewijzigde opdrachten aan te passen. Bij samengestelde prijsopgaven bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs. Bij goedkeuring van offerte zal een voorschot betaald dienen te worden van 50% van de totale offerteprijs, tenzij de offerte anders zou bepalen. Nieuwe klanten zullen bij goedkeuring van de offerte meteen het volledige bedrag dienen te betalen, tenzij de offerte anders zou bepalen. Wanneer lonen en/of de prijzen van de grondstoffen stijgen, worden de offerteprijzen herzien volgens de FEBELGRA-indexatieformule. Eventuele werkzaamheden en diensten die de opdracht volgens de offerte overstijgen zullen beschouwd worden als meerwerk en zullen indien en voor zover hiermee meer dan 5% van de overeengekomen prijs is gemoeid, automatisch zonder dat enige voorafgaande goedkeuring van de klant noodzakelijk is op basis van nacalculatie tegen de gebruikelijke regietarieven in rekening worden gebracht. Bij niet goedkeuring van de offertes en/of voorontwerpen, prototypes kunnen de door de Leverancier voorgestelde concepten, lijntekening, ontwerpen of ideeën in geen enkele situatie worden gebruikt door de Klant. Elke persoon of firma die een bestelling plaatst met verzoek deze aan derden in rekening te brengen, is solidair gehouden ter betaling ervan.
3.Auteursrecht
Wanneer de Leverancier onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt de Leverancier de rechten die voortvloeien uit dit werk, bijvoorbeeld het recht op reproductie. De Klant kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in de opdracht of dat dit creatieproces speciaal vergoed werd, noch kan de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale bestanden aanzien worden als een overdracht van auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft de Leverancier het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken. Dit impliceert dat de Leverancier zowel onafgewerkte producten, prototypes als afgewerkte producten op haar website of enige ander kanaal kan plaatsen, louter met het oog op reclame. Indien de Klant dit niet wenst, dient zij dit per project uitdrukkelijk te vragen.
4.Auteursrecht – Vrijwaring
Een opdracht met betrekking tot de reproductie van eender welk element dat door de Klant werd aangeleverd, impliceert dat de Klant over het reproductierecht beschikt. Zij vrijwaart de Leverancier tegen elk geschil met betrekking tot dit recht op reproductie.
De Leverancier is niet verantwoordelijk voor een inbreuk op het intellectueel eigendomsrecht van derden, indien hij de opdracht te goeder trouw uitvoerde. Alleen de Klant is aansprakelijk en zal de Leverancier waar nodig vrijwaren. Er kan geen verhaal op de Leverancier worden uitgeoefend wegens enige inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van derden.
5.Vermelding naam Leverancier
De Klant mag zich niet verzetten tegen het vermelden van de (merk)naam van de Leverancier.
6.Confidentialiteit
Elk van de partijen verbindt zich ertoe de vertrouwelijke gegevens, inlichtingen, informatie, toepassingen, methodes en knowhow alsook eender welk soort document waarvan zij kennis kreeg tijdens de uitvoering van het contract niet te (laten) verspreiden of te communiceren, noch direct of indirect, tenzij de andere partij hiervoor op voorhand schriftelijk de toestemming gaf. Deze verbintenis geldt zolang de betreffende informatie een vertrouwelijk karakter heeft en eindigt niet bij beëindiging van het contract.
7.Eigendom productie-elementen
De productie-elementen die nodig zijn om een opdracht tot een goed einde te brengen blijven eigendom van de Leverancier die ze gemaakt heeft. De eigendom van deze elementen kan overgedragen worden aan de Klant mits uitdrukkelijke overeenkomst, en onverminderd de overige bepalingen van deze voorwaarden. Wanneer de elementen toelaten dat de Klant nieuwe creaties kan maken die reproductierechten met zich meebrengen, behoudt de Leverancier het exclusiviteitsrecht op deze elementen, behoudens andersluidende overeenkomst.
8.Verplichtingen
De Leverancier zal naar best vermogen de opdracht uitvoeren en is derhalve gehouden tot een middelenverbintenis. Zij kan hiervoor beroep doen op onderaannemers. De door de Leverancier opgegeven leverings- of uitvoeringstermijnen zijn louter indicatief. Een vertraging van de levering kan geen aanleiding geven tot annulering van de opdracht, schadevergoeding, interesten of weigering van de levering. Overmacht of onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de Leverancier schorsen de uitvoerings- of leveringstermijn, zonder dat hiervoor een vergoeding verschuldigd is en kan de Klant van zijn verbintenis niet bevrijden. Daaronder wordt ondermeer begrepen: onderbreking in de toevoer van materialen, stakingen, ongevallen, machinebreuk, brand, schaarste van vervoermiddelen of grondstoffen, uitzonderlijke weersomstandigheden, en in het algemeen elke oorzaak die een schorsing in de normale gang van de werkzaamheden tot gevolg kan hebben, en dit zowel bij de Leverancier zelf, de onderaannemers waarop zij beroep doet of bij andere leveranciers. De goederen worden vervoerd en geleverd op risico en voor rekening van de Klant. Op vraag van de Klant zorgt de Leverancier voor een eenvoudige proef. Tenzij de offerte anders vermeldt, worden voor proeven extra aangerekend. Vraagt de Klant geen proef, dan is de Leverancier in geen geval aansprakelijk voor de kwaliteit van het afgewerkte product. Indien er een welbepaalde inhoud moet passen in een doos of enigerlei product, dient de Klant deze inhoud aan te leveren zodat de Leverancier een prototype kan uitwerken. Bij gebreke aan aanlevering van dit materiaal, is de Leverancier geenszins aansprakelijk voor de kwaliteit en de afmetingen van het afgewerkte product. De Leverancier moet de door de Klant aangeduide correcties uitvoeren, maar is niet aansprakelijk voor niet aangeduide spellings- taalkundige of grammaticale fouten. Wijzigingen in het oorspronkelijke order van welke aard ook schriftelijk of op een andere wijze door de Klant aangebracht, wordt aan de Klant extra gefactureerd en verlengt de uitvoeringstermijn. Dit geldt eveneens voor de machinestilstanden in afwachting van het “goed voor druk/order”. De mondelinge opgegeven wijzigingen worden uitgevoerd op risico van de Klant. Het overmaken door de Klant van een “goed voor druk/order” ontslaat de Leverancier van alle verantwoordelijkheid voor de tijdens of na het drukken vastgestelde fouten of weglatingen. De Klant zal steeds voorafgaand aan een goed voor druk/order de juistheid van de bedrukking dienen te controleren, zoals doch niet-limitatief de karakters op een barcode of vermeldingen op het etiket. Het “goed voor druk/order” kan via elektronische wijze, met name per e-mail, gebeuren. Het “goed voor druk/order” blijft eigendom van de Leverancier en dient als bewijsmiddel in geval van betwisting.
9.Materialen van de Klant
Indien de Klant materiaal ter beschikking stelt van de Leverancier, moet dit op tijd (rekening houdend met de orderplanning), degelijk verpakt en franco geleverd worden in de bedrijfsgebouwen van de Leverancier. Het voor ontvangst tekenen van de vervoerdocumenten bevestigt enkel de ontvangst van het materiaal. Als de Klant prepress-materiaal digitaal levert zonder uitgeprinte versie ervan, dan draagt de Leverancier geen enkele verantwoordelijkheid voor het resultaat van de uitbelichting. Als de Klant digitale bestanden ter beschikking stelt van de Leverancier dan moet de Klant zelf de originele bestanden bewaren en is hij verantwoordelijk voor de typografische kwaliteit van de opnameklare modellen of bestanden van opgemaakte pagina’s, die zij van de Klant ontvangt.
Behoudens opzet en zware fout van de Leverancier, zijn personeel of onderaannemers, zullen moeilijkheden of vertraging tijdens de productie, veroorzaakt door problemen met geleverde materialen, de leveringstermijn verlengen en de prijs verhogen met de door deze problemen veroorzaakte bijkomende kosten.
De Leverancier is nooit verplicht de materialen van de Klant te bewaren. Indien de Klant wenst dat de Leverancier productie-elementen van de Klant bewaart, zal zij dit schriftelijk vóór de uitvoering van de opdracht met de Leverancier overeenkomen.
De bewaring gebeurt sowieso op risico van de Klant, die de Leverancier uitdrukkelijk ontslaat van elke aansprakelijkheid in verband met deze bewaring, behalve in geval van opzet of zware fout van de Leverancier.
Alle goederen toevertrouwd door de Klant en die in het bedrijf van de Leverancier staan, blijven er voor rekening van de Klant, die de Leverancier voor eventuele schade zal vrijwaren. De bewaringskosten worden in rekening gebracht en bij gebrek aan betaling zullen deze goederen als pand voor de verschuldigde sommen gelden.
10.Leveringsmodaliteiten
De bij de bestelling schriftelijk bedongen termijnen beginnen eerst te lopen vanaf de werkdag die op de afgifte van de nodige elementen volgt. De overeengekomen leveringstermijnen worden minstens verlengd in de mate waarin de Klant bij het inleveren van de nodige elementen, evenals bij het terugzenden van de verbeterde proeven en van het “goed voor druk/order”, in gebreke is gebleven. Indien het uitvoeren van een opdracht, op verzoek van de Klant, binnen een kortere termijn dan de normale of voorziene termijn, extra kosten veroorzaakt, worden deze in rekening gebracht. In geval van levering op afroep wordt het factuurbedrag van de totale bestelling gefactureerd bij de eerste levering. Indien geen levering kan plaatsvinden om redenen die bij de Klant liggen, dan kan een tweede keer geleverd worden mits extra kosten voor de Klant.
De Klant moet de goederen en diensten bij inontvangstneming controleren op hun conformiteit met de overeenkomst en eventuele gebreken. Na inontvangstneming van de goederen/beëindiging van de werken en de inspectie van de Klant op dat ogenblik van de goederen en/of werken worden geen klachten meer aanvaard voor zichtbare gebreken. Deze dienen uiterlijk binnen de 10 dagen gecommuniceerd te worden aan de Leverancier.
11.Annulering
Indien op aanvraag van de Klant de bestelling geannuleerd wordt, zal de facturatie plaatsvinden in het stadium van uitvoering waarin de bestelling zich bevindt. Het aangerekende bedrag zal bestaan uit de kosten die door de Leverancier gemaakt werden, vermeerderd met een schadevergoeding wegens contractbreuk van 15% met een minimum van € 50,00. Bij onderbreking van een gegeven opdracht omwille van het laattijdig gevolg geven door de Klant aan de aan hem voorgelegde stukken, zal na verloop van één maand de gegeven opdracht in haar stadium van uitvoering gefactureerd worden zoals hierboven aangegeven. Indien op aanvraag van de Klant de uitvoering tijdelijk opgeschort wordt, kan een voorlopige facturatie plaatsvinden.
12.Afwijkingen
Voor papier, karton en boekbindmateriaal, verwerkt door de Leverancier, aanvaardt de Klant zekere toleranties. De Leverancier mag 10% meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. Van drukwerk dat een ingewikkelde of bijzonder moeilijke afwerking vereist, mag de Leverancier 20% meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. Afgewerkte dozen kunnen een kleine afwijking hebben op afmetingen.
De Klant dient tevens rekening te houden met het feit dat kleuren, zoals initieel op één of andere manier weergegeven door de Leverancier, in zekere mate kunnen afwijken van de kleur van het drukwerk na productie. Dergelijke afwijking is geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst.
13.Webhosting en domeinnamen
Webhosting en domeinnamen worden ieder jaar stilzwijgend verlengd. Indien de Klant een domeinnaam of hosting wilt annuleren, zal ze dit aan de Leverancier kenbaar dienen te maken 3 maanden voor de vervaldatum via aangetekend schrijven verstuurd naar de maatschappelijke zetel van de Leverancier.
14.Betaling
De facturen zijn betaalbaar ten laatste op de vervaldag in de onderneming van de Leverancier. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt is van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlinterest verschuldigd van 8,5%, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 15% met een minimum van € 50,00. Dit beding sluit geenszins aanvullende schadevergoedingen uit. Laattijdige betalingen worden eerst aangerekend op de verhogingen en dan pas op de hoofdsom.
De Leverancier houdt het recht voor, een werk op te schorten of te weigeren, bij niet-betaling op de vervaldag van een ander werk. De Klant mag nooit wegens een klacht die door hem wordt geformuleerd het volledige bedrag of een deel van de door hem verschuldigde bedragen afhouden, of overgaan tot een compensatie.
Protest tegen een factuur dient binnen de 8 dagen na ontvangst ervan per aangetekend schrijven te gebeuren op het adres van de maatschappelijke zetel van de Leverancier. Bij gebreke aan protest wordt de factuur geacht te zijn aanvaard.
De Leverancier heeft het recht de overeenkomst te ontbinden, met onmiddellijke ingang, zonder ingebrekestelling, noch schadevergoeding bij staking van betaling of (aanvraag van) het faillissement door de klant, bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de klant of wanneer de Leverancier twijfelt dat de Klant zijn verplichtingen zal nakomen.
15. Risico- en eigendomsoverdracht
In alle omstandigheden wordt de eigendom van de verkochte goederen evenwel slechts overgedragen aan de Klant na betaling van de overeengekomen prijs en alle andere bedragen uit welken hoofde dan ook, inzake de overeenkomst met de Leverancier. Dit artikel is van toepassing bij iedere vorm van samenloop. De risico’s die de goederen kunnen lopen vallen evenwel ten laste van de Klant zodra zij klaar voor afhaling worden gesteld.
Zolang de verkoopprijs niet volledig werd betaald, is het de Klant verboden de goederen te verpanden of hen op welke wijze ook aan te bieden tot of te gebruiken als zekerheid. De geleverde zaken kunnen door de Leverancier ten alle tijde teruggevorderd worden zolang de Klant zijn betalingsverplichting niet nakomt. Indien de Klant enige vorm van financiering aangaat om de prijs van de goederen te betalen, dan geldt dit louter ter informatieve titel voor de Leverancier en impliceert dit onder geen enkel beding enige opschortende voorwaarden waaronder de overeenkomst zou zijn afgesloten.
16.Retentierecht
De Leverancier heeft het recht de goederen te behouden tot de volledige prijs betaald is. Dit retentierecht geldt voor alle grondstoffen, documenten, elementen nodig voor de fabricage, voorwerpen, koopwaar, of benodigdheden die door de Klant geleverd werden om de opdracht of prestatie uit te voeren en geldt voor alle documenten of zaken die als gevolg van de opdracht gerealiseerd werden.
17. Garantie en aansprakelijkheid
De Leverancier kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor schade waarvan de Klant bewijst dat deze schade is ontstaan door toedoen van de Leverancier. De Leverancier zal steeds de schade die hem toerekenbaar is in natura verhelpen. De aansprakelijkheid van de Leverancier beperkt zich uitsluitend tot het terugnemen van de niet-conforme exemplaren, die verrekend worden tegen de prijs van de bijkomende exemplaren, en kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding, behalve in geval van opzettelijke of zware fout van de Leverancier, zijn personeel of onderaannemers. De aansprakelijkheid van de Leverancier wordt steeds beperkt tot maximaal de waarde van het geleverde goed zoals vermeld op de factuur. De Leverancier kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade, zoals maar niet beperkt tot, gederfde inkomsten, winsten, verlies van een klant, of eender welke gevolgschade. In de gevallen waarin de aansprakelijkheidsverzekering van de Leverancier dient tussen te komen zal de aansprakelijkheid van de Leverancier steeds beperkt zijn tot het door de verzekering uitgekeerde bedrag.
Het gebrek aan certificaten of andere documenten die vereist zijn door het doel waarvoor de goederen gebruikt moeten worden, kan de aansprakelijkheid van de Leverancier niet in het gedrang brengen en gebeurt op risico van de Klant. De Klant kiest zelf waarvoor hij de goederen gebruikt. Onder geen enkel beding kan de Leverancier aansprakelijk gesteld worden voor het gebruik dat de Klant maakt van de geleverde goederen. De Leverancier is ook niet aansprakelijk voor gebreken, die eigen zijn aan het gebruikte product, en die niet bewaard worden door de Klant zoals een normaal en zorgvuldig persoon zou doen.
18.Geschillen
De ongeldigheid van één of meerdere bepalingen heeft geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen. De rechtbanken van het arrondissement waar de maatschappelijke zetel van de aannemer zich bevindt, zijn bevoegd om kennis te nemen van ieder geschil, dat voortspruit uit de overeenkomst, dat beheerst wordt door het Belgisch recht.